„Cztery pory roku… z chemią” w jesiennej palecie barw
Wakacje – to już historia w szkolnym kalendarzu. Wraz z nowym rokiem szkolnym, uczestnicy projektu „Cztery pory roku… z chemią” wrócili do chemicznej pracowni, by kontynuować realizację grantu Fabryka Szans, który jest integralną częścią miejskiego programu „Zdolni znad Brdy”.
Jesień, znowu nadeszła i w swej pierwszej fazie, tak pięknej, radosnej i kolorowej zainspirowała Beneficjentów grantu do eksperymentowania w krainie kolorowych doświadczeń. Zestawy ćwiczeń, które niczym tęcza „przetoczyły się” przez pracownię laboratoryjną były bezpośrednią przyczyną dociekliwych pytań Gimnazjalistów:
– Jak zaprojektować kolorowe doświadczenia chemiczne?
– Na czym polega reakcja zobojętniania?
– Jak zobrazować eksperymentalnie reakcje kwasów z zasadami?
– Na czym polega działanie wskaźników kwasowo-zasadowych?
– Co wspólnego z kolorowymi eksperymentami mają indykatory?
– Na czym polega reakcja wytrącania osadów?
– Jak bezpiecznie przeprowadzić reakcje strącania barwnych osadów?
Chemicznie kolorowy zawrót głowy wzbudził powszechne zainteresowanie doświadczeniami chemicznymi. Gimnazjaliści wykonali samodzielnie wiele eksperymentów laboratoryjnych. Na podstawie poczynionych obserwacji sformułowali szczegółowe wnioski, które okrasili równaniami reakcji chemicznych tak, aby został całkowicie osiągnięty zamierzony efekt edukacyjny. Wszystko w myśl znanego powiedzenia Konfucjusza: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”
Autorka projektu:
Beata Majerska
powrót do poprzedniej strony